Tipuri de situri web

imaginea utilizatorului Serafim

Am zis că e bine să scriu un articol lămuritor referitor la tipurile de situri web care există pentru că văd foarte adesea inclusiv acest sit confundat cu un blog. Nu am pretenția că analiza mea este una exhaustivă dar cel puțin e posibil să vă lărgească puțin perspectiva asupra Internetului. Că de a învăța ceva, numai leneșii se tem. Și nu socotesc cititorii acestor rânduri a fi oameni leneși.

Hai să începem cu blogul. Undeva între 1997 și 1999 s-a fundamentat ideea de blog, care de fapt provine de la „web log” adică jurnal pe web. A început destul de lent, într-o băltoacă de lâncezeală, dar din 1999 a luat un avânt mai serios și a ajuns în ziua de azi una dintre cele mai întâlnite forme de situri web. De aici și confuzia comună oare cumva că toate siturile sunt bloguri. Peste 150 de milioane de bloguri se pare că există la ora actuală conform cu statisticile celor de la BlogPulse. Și nu sunt contorizate cele aproape 100 de milioane de bloguri chinezești.

Blogul, inițial, a fost o unealtă pentru oameni de a spune ce au mai făcut, de a ține legătura cu prietenii, de a scoate în evidență ceea ce au mai ascultat sau au văzut, afișând muzică, filme și scurte postări. Evoluția blogurilor a făcut ca în ziua de azi aproape orice companie să aibă cel puțin un blog oficial pe care să-l folosească în scop de PR (relații cu publicul/presa). Dacă aveți un sit pe wordpress sau pe blogspot, cel mai probabil că aveți un blog.

Unul dintre cele mai simple tipuri de situri este situl carte de vizită. Se practică de către diverse companii, asociații și uneori chiar de către instituții guvernamentale, partide care vor o pagină simplă în care să se spună doar cine sunt și cum pot fi contactați. În cazul în care există mai multe informații prezentate și în forme mai elaborate, devine un sit de prezentare a companiei sau a produsului. Multe filme au propriile situri oficiale de prezentare unde sunt descrise personajele și diverse alte lucruri din cadrul filmului. Asemenea situri au de obicei scop de marketing (stimularea vânzărilor). Chiar dacă aparent nu vinde nimic, folosește la mărirea vizibilității și prin urmare devine mai ușor să „vândă o idee”.

Există directoare web și acestea au un scop foarte bine definit și o structură cu totul aparte. Într-un director sunt listate alte situri și este anexată o foarte scurtă prezentare a sitului cu pricina. Totul este pus pe categorii, subcategorii, sub-subcategorii și așa mai departe. Uneori, directoarele sunt organizate sub formă de topuri iar siturile sunt ordonate funcție de trafic, de numărul de voturi primite sau de alte variabile.

De asemenea există agregatoare. Un agregator este un sit pe care se propun articole, imagini și în general, postări diverse. În funcție de sistemul de votare suportat, unele propuneri sunt promovate pe prima pagină unde traficul este mult mai mare. Cine a ajuns vreodată pe prima pagină la Slashdot, la reddit sau la Digg, știe că nu e deloc simplu să faci față unui număr atât de mare de vizitatori. Este ca și cum primăria capitalei ar anunța că ai ceva vrednic de văzut la tine în curte și îi încurajează pe toți cei care vor să meargă să vadă. De unde curtea era loc și de alergare și joacă pentru copii, și pentru întâlniri la un grătar cu prietenii și părea mare, devine brusc neîncăpătoare.

Există situri de interacțiune socială numite și rețele sociale și aici nu voi intra în detalii pentru că mai mult de a opta parte din populația României are cont de FaceBook sau de twitter sau chiar de amândouă.

Există enciclopedii și situri de documentare, cel mai adesea realizate pe stilul wiki. Wikipedia a fost unul dintre primele situri care au inițiat o asemenea formă de a adăuga conținut și se pare că în ziua de azi aproape toate siturile care conțin documentație structurată se găsesc pe un wiki. Un wiki permite mai multor utilizatori să editeze și să contribuie la aceleași pagini, adăugând, ștergând sau clarificând anumite formulări.

Unele situri web sunt organizate ca forumuri de discuții. Forumurile au fost una dintre cele mai populare metode de a discuta înainte de apariția rețelelor de socializare. Forumurile nu și-au pierdut încă forța complet dar bat serios în retragere în ziua de azi.

Unul dintre cele mai complexe tipuri de sit web este portalul. Dacă un sit conține două sau mai multe din cele descrise mai sus (sau poate altele pe care le-am omis) cel mai probabil este un portal. Un portal web poate avea mai multe bloguri, eventual pe teme diverse, posibilități de interacțiune socială dincolo de limitele unui blog, un wiki sau mai multe cu documentație de orice fel și, de ce nu, un director de legături către alte situri. Unele portaluri, cum ar fi Yahoo! sau iGoogle încearcă să pună la dispoziție detalii din cele mai specifice anunțând inclusiv starea vremii în zona în care te afli și variațiile de bursă. De asemenea există portaluri tematice sau de nișă așa cum este Portalul Ortodox Doxologia.

Acum, că tot am trecut în revistă câteva tipuri de situri web, să facem și o lămurire. Tot ceea ce se află găzduit la serafimpantea.ro este de fapt un portal. Unul mic e drept. Un portal personal pe care îl folosesc ca să mai învăț câte ceva din ceea ce se poate face pe web, dar tot portal este. La fel cum o rachetă mică de la clubul de rachetomodele este tot rachetă, chiar dacă nu are motor în trei trepte și nu poate duce o navetă spațială sau un satelit în spate.

Share this