Noile politici Google și răutatea lor

imaginea utilizatorului Serafim

Cei de la Google au schimbat politicile firmei. Schimbarea se numește Penguin de la mult iubitul pinguin. Un nume cum nu se poate mai nepotrivit pentru o modificare de politică în care se abandonează celebrul „Don't be evil” (nu fi rău) care a ghidat Google atâta vreme cât Sergey Brin s-a ocupat de moralitatea politicilor lor. Acum Sergey se pare că s-a retras din implicarea activă în Google și cutreieră lumea bucurându-se de celebritate și de un portofel plin. Mă bucur pentru el doar că nu am încredere în Larry Page mai mult decât am în Mark Zuckerberg.

Dar ca să revenim la Penguin. Și-au penalizat manual propriul browser pentru a arăta că sunt corecți. Totuși, ceea ce au făcut este foarte incorect. Nu este corect ca un browser ca Google Chrome să apară pentru 60 de zile pe pagina a 8-a de căutări pentru cuvântul browser. La finalul primei pagini, poate. La începutul paginii a doua, mai treacă meargă. Abia pe pagina a 8-a înseamnă ca a fost pur și simplu îngropat și asta este incorect pentru un browser care deși nu este cel mai bun din tot ce s-a văzut până acum, totuși are o cotă destul de mare de piață și nu este nici pe departe un browser de aruncat. Și au făcut acest lucru pentru că au găsit un link comercial către pagina browserului, link care a fost considerat „black hat”.

Oricine poate să pună link-uri aiurea către situri pe care vrea să le degradeze în căutări, prin urmare politica de a penaliza situri către care există astfel de legături nu mi se pare deloc una corectă sau sustenabilă în timp. Este simplu să iau un domeniu oarecare, să-l transform în fermă de link-uri sau orice altceva consideră Google că ar fi „Black Hat” și să pun acolo legături către siturile pe care vreau să le cobor în căutări. Abia asta ar fi artă black hat servită pe tavă. Și chiar e simplu de făcut de oricine are cunoștințe minimale despre web. Având cunoștințe mai avansate se pot face lucruri cu impact și mai mare despre care însă nu vom vorbi aici.

Dându-și seama – cel puțin parțial – de greșeală, au introdus recent în Google Webmaster Tools o opțiune care se numește „Disavow Links” sau pe limba noastră te lepezi și te dezici de legăturile cu probleme. Prin asta, oricine nu are cont pe Google Webmaster Tools poate fi într-un dezavantaj serios. Asta este o politică rea și păguboasă a celor de la Google, o politică clar răuvoitoare față de orice om cinstit din online. Nu mă afectează deocamdată politica lor pentru că nu am link-uri „rele” și am cont pe GWT de multă vreme. Totuși asta nu mă oprește să numesc răutatea răutate atunci când o văd.

Ieșirea din această situație nu se face punând noi petice la greșeala care se numește Penguin ci recunoscând că au făcut un lucru rău și greșit, restabilind Status Quo-ul dinainte de „greșeală” și căutând alte căi de a face un web mai bun și mai curat. Ignorarea legăturilor „rele” este un lucru cât se poate de normal, penalizarea cu 8 pagini a unui browser de top, este deja săritură peste cal. Atunci când Luther și Zwingli au văzut problemele catolicismului la fel au sărit peste cal și în loc să se întoarcă la rădăcină, la ortodoxie, au preferat să se rătăcească mai mult prin pâcla necunoașterii. Istoria se repetă, chiar dacă în condiții diferite și în domenii la care nici nu se gândea cineva acum 500 de ani.